Отець Андрій Рак, ЧНІ: Де шукати відповідь на питання про страждання?

-
Post font size
+

У глибокому інтимному діалозі з Богом людина отримує відповідь на питання про страждання і біль. Зазвичай, ті відповіді ми не можемо передати словами, бо це щось дуже індивідуальне і глибоке, але бачимо, що воно заспокоює людину, витягує її з пригнічення і розпачу. Про це йдеться в роздумах отця Андрія Рака, що належить до Згромадження Найсвятішого Ізбавителя.

Війна в Україні ставить перед її мешканцями безпрецедентні виклики. Один із найважчих – це втрата: втрата рідних чи друзів, втрата здоров’я, рідної домівки, втрата рідного міста чи села…Ці втрати неминуче спричиняють біль і страждання. Як давати собі раду з ними? Відповідь на це запитання людство шукає не одне тисячоліття. Шукали її також і біблійні постаті. Своїми роздумами на цю тему із слухачами та читачами Радіо Ватикану – Vatican News ділиться священик редемпторист отець Андрій Рак.

Священик зазначає, що втрата є неминучою частиною людського життя, і до неї ми не завжди можемо приготуватися у свідомий спосіб. Це може бути якесь раптове горе чи надмірний стрес, що викликають глибокі внутрішні емоції, породжують смуток чи порожнечу і викликають також лють і гнів. «Це ті стани, – пояснює він, – з якими ми сьогодні в особливий спосіб маємо справу. Принаймні я це зауважую зі свого досвіду і досвіду спілкування з людьми».

Отець Андрій підкреслює, що фахівці як у світській, так і в церковній сферах, які прагнуть допомогти людям долати ситуацію великого стресу, болю і страждання, погоджуються з тим, що навіть тоді, коли людині здається, що вона більше не має сил, все одно обставини є посильними для її психіки. Коментуючи уривок з Першого послання апостола Павла до Коринтян «Бог вірний: він не допустить, щоб вас спокушувано над вашу спроможність, але разом із спокусою дасть вам змогу її перенести» (І Кор 10, 13), священик підкреслив: «Це слова дуже глибокої потіхи, щоби приймати ту дійсність, в якій ми знаходимося, і черпати сили, щоб могти її перейти».

Наш співрозмовник зазначає, що наше життя – це “школа залишати”: після народження ми залишаємо безпечну утробу матері і йдемо в світ ризику і викликів, залишаємо молодість, залишаємо здоров’я і, зрештою, залишаємо земне життя. Але з іншого боку, як підкреслив він, це так само “школа здобувати”, бо ми здобуваємо досвід, мудрість, витривалість, терпеливість й інші глибокі наші людські характеристики.

Отець Андрій звертає увагу на постать праведного Йова з Старого Завіту. Книга Йова є невеликою за обсягом, але дуже інтенсивною, і вона порушує питання болю, страждання, питання зла в нашому світі. Праведний Йов, будучи князем, будучи успішним, заможним, несподівано втрачає усе те, що посідав і опиняється на одинці із цим своїм болем і стражданням.

Троє друзів Еліфаз, Білдад і Цофар приходять до Йова, між ними зав’язується завзята суперечка про причини лиха, яке вразило Йова. Суперечка переростає у диспут про причини зла загалом (теодіцея). «Але, здається, що їхні твердження є тільки теорією, і діалоги його трьох друзів не можуть розрадити і підтримати Йова, – пояснює отець Андрій. – Хоча вони прийшли до свого друга, тобто доклали певних зусиль, і як на мене, це вже великий крок. Але своїм “механізмом” вони не можуть допомогти йому».

І тут четвертий наймолодший персонаж Елігу намагається у свій спосіб говорити з Йовом, можливо, навіть у різкий спосіб, але, виглядає, що він є трохи ближчий до болю Йова, аніж троє інших. Роздумуючи над таємницею болю і страждання, він каже: «Бог силою великий, однак не гордує чистим серцем, він бідолашним чинить правосуддя і праведника не позбавляє права» (Йов 36, 5.7). «Якимось чином, – зауважує отець-редемпторист, – слова Елігу доторкаються до страждання Йова, і безпосередньо після цього відгукується Господь Бог. І тоді ми чуємо, що Йов отримує ту відповідь, якої Він потребує у болю і в стражданні при тій зустрічі із Богом. І ця книга Йова представляє механізм для людини, яка перебуває в глибокому болю, стражданні, нерозумінні свого життя і ситуації, коли навіть з боку ближніх немає очікуваної ефективної допомоги, бо той біль і страждання відбувається в глибині людини. І для нас, людей віруючих, тих людей, які плекають духовний вимір у своєму житті, ця книга Йова є підказкою, звідки сподіватися остаточної відповіді на наші страждання. Тому що, властиво, книга Йова також не дає відповіді на те, що таке зло і звідки воно походить, які його причини. Напевно, зло має дуже багато властивостей. З перспективи цієї книги, воно може бути карою, випробуванням, очищенням, але, зрештою, воно все одно залишається незбагненною тайною в житті людини».

Священик підкреслює, що у спілкуванні з Богом Йов лише коротко відповідає на слова Бога, кажучи: «Я говорив про те, чого не розумію; про чуда, мені незбагненні, що їх не знаю. Почуй мене, коли буду говорити; питатиму Тебе, – навчай мене. Я чув лиш те, що говориться про Тебе, але тепер на власні очі тебе бачу. Тому смиряюся і каюсь» (Йов 42, 3-6).

«І дуже цікаво, що лише тоді, коли відбувається зустріч людини і Бога в такому інтимному глибокому діалозі, людина отримує відповідь на свої питання, – підкреслює священик. – Хоча про ті відповіді ми не можемо прочитати, ми не можемо збагнути, бо це щось дуже індивідуальне і глибоке, воно виходить поза рівень людських слів. Але бачимо, що воно працює, воно заспокоює людину. І навіть якщо людина продовжує перебувати в тому стражданні й терпінні, але десь там в глибині відбувається та зустріч і вона нас витягує, витягує з пригнічення, розпачу. Така відповідь надходить. Але цю відповідь кожен може отримати лише спілкуючись з Богом. Важко сказати, яка це відповідь і що Бог говорить Йову, але після цієї зустрічі, як написано в Книзі Йова, Господь збільшив удвоє усе те, що було у Йова, і його теперішнє становище поблагословив більше, ніж старе. І в тій зустрічі з Богом біль і страждання перемінилися на благословення».

Vatican NEWS

Останні новини

Сьогодні у церкві Положення Пояса Пресвятої Богородиці відбувся похорон о. Івана Ковальця, пароха цього храму. Як вже повідомляли,...
Дякую, доброчесні отці, що прибули помолитися за упокій душі світлої пам’яті отця Івана Ковальця, який випередив нас до...
Архиєпископ і Митрополит Львівський Ігор та єпископ-помічник Львівської Архиєпархії владика Володимир зустрілися з переможницею виборів на посаду ректора...
Архиєпископ та Митрополит Львівський Ігор вручив подячні грамоти Християнській Євангельській Церкві «Гефсиманія» та її старшому пастору Валерію Марченку...
30 березня на Софійському Схилі у Винниках відбулася друга зустріч фундаторів акції Світла для Софії. У 2024 році...