«Бути певним у непевному завтра» – духовні роздуми ієрм. Іллі

-
Post font size
+

«Бути певним у непевному завтра» – цикл духовних роздумів ієромонаха-студита Іллі (Мамчака), про те, що є близьким для серця й потрібним для внутрішньої постави та у діалозі з Богом. Про підсвідоме бажання мати опору та шукати Бога, про людські страхи та мужність, про надію та її значення у життєвій дорозі. Духовні роздуми будуть корисними для розуміння себе, а для когось, можливо, стануть орієнтиром у пошуках відповідей на внутрішні запитання.

Сьогодні у повітрі застиг час непевності, який відчувається скрізь. Як не піддаватися страхам і зберігати здоровий погляд на все?

Коли подивитися на час, яку він має певність? Ми знаємо час минулий, час теперішній і час майбутній. Ми навіть бачимо у часі біг і постійний рух. Він не зупиняється. Навіть у нашій природі, у цьому світі ми можемо побачити, що нічого немає постійного, воно все змінюється. Сама природа на зиму завмирає, а на весну вона пробуджується, і починає все цвісти, опісля родяться плоди, потім настають жнива. Хіба є стабільність у перемінах тих стихій, які Господь сотворив. На землі ми можемо побачити, що людина також міняється. Найперше фізіологічно: з маленької дитини вона виростає у дорослу особу. Приходить час, коли в неї починається процес старіння. У книзі Еклезіаста, главі III можна знайти такі рядки: «Усьому час-пора, і на все слушна хвилина під небом: час народитись і час померти, час садити і час посаджене виривати. Час убивати й час лікувати, час руйнувати і час будувати. Час плакати і час сміятись, час сумувати і час танцювати. Час розкидати каміння і час його збирати, час обіймати і час обіймів уникати. Час шукати і час губити, час зберігати і час розкидати.  Час роздирати і час зшивати, час мовчати і час говорити. Час любити і час ненавидіти, час на війну і час на мир». Знаєте, цікавою є характеристика часу у Святому Писанні. На все є свій час, своя пора. І ми бачимо, що завжди у суспільстві щось змінювалось.

Серед тієї постійної зміни людина очікує якоїсь певності, стабільності. Щоб ця стабільність завжди їй давала силу, якусь гарантію. Але постає питання: якої стабільності людина шукає, і що вона хоче знайти? Глибокими є рядки у слові Василія Великого, а саме святий пояснює, що означає прислухатися до себе: «Отже, прислухайся до себе, тобто прислухайся не до того, що твоє, що навкруги тебе, а лише до себе самого». Він цікаво розділює: твоє і те, що навкруги тебе, а є ще щось таке, де є ти сам по собі – «оскільки одне – ми самі, інше – те, що нам належить, і зовсім інше – те, що нас оточує». Ось він далі говорить: «Душа і розум – от чим ми є, оскільки створені за образом Творця».

Що для людини є найважливішим? Те, що людина пізнала: хто вона є, де вона бере свій початок. Тоді вона починає усвідомлювати і відкривати для себе правду. Якщо людина є образом і подобою Божою, то Василій Великий каже, що сутність людини – то є душа і розум. Ми можемо побачити наші почуття. Ми маємо тіло, а тіло має почуття, які мають п’ять чуттів. Ми тими почуттями постійно спілкуємося з видимим матеріальним світом, ми його пізнаємо. Ми отримуємо від нього враження, ми смакуємо його, відчуваємо холод чи тепло. Ті чуття містяться у тілі.

Василій Великий говорить: «Тіло і чуття, які завдяки Йому отримуємо, – це те, що нам належить. Майно, ремесла та інші життєві зручності – це те, що нас оточує».
Людина найбільше для чого трудиться? Для зручностей. Вона ж так багато трудиться для того, щоб смачно поїсти, щоб мати будинок, де зручно примоститися. Для того, щоб їй було зручно жити, людина для цього дуже багато трудиться. І тепер треба поставити питання: що людина шукає? Що вона вважає правдивим благом для себе? В житті, коли людина може помилятися, вона може вважати за благо те, що не є благом, а на те, що є правдивим благом, вона може не звертати увагу. В теперішній час подивімся, як людина приділяє увагу для своєї душі. Душа – це те, чим людина є. Вона не дуже так над цим замислюється, над своєю душею. Але вона радше замислюється над чуттями своїми. І тому, якщо людина має такий хибний погляд, і вона в цьому хибному погляді живе, і вважає його за правдивий погляд, тоді вона підпадає під постійну переміну. Вона буде завше хитатися. У неї не буде постійності, на що вона б могла опертися. Земні достатки не є надійною опорою, особливо у часі пандемії людина не може опертися на них. Багато людей, які насправді були здорові, кремезні, захворіли на ковід, і через певний час відійшли до вічності. А на перший погляд людина була такою міцною. Навіть здоров’я не є гарантією.

Людина має ті самі бажання, що мала колись.
Адже у неї почуття не змінилися. Тому все залежить від того, що людина вважає для себе благом. Її стабільність є тоді, коли вона шукає свого Творця. Людина навіть підсвідомо шукає Бога. Головне, щоб вона хотіла Його шукати.

Розмовляла Христина Нищей
Спеціально для пресслужби Курії Львівської Архиєпархії

Останні новини

Архиєпископ та Митрополит Львівський Ігор вручив подячні грамоти Християнській Євангельській Церкві «Гефсиманія» та її старшому пастору Валерію Марченку...
30 березня на Софійському Схилі у Винниках відбулася друга зустріч фундаторів акції Світла для Софії. У 2024 році...
20 березня на Страдецькій горі відбулася Хресна дорога для сімей. Очолив молитву єпископ=-помічник Львівської Архиєпархії владика Володимир. Фотоальбом...
31 березня 2025 року, після важкої недуги, на 75-у році життя відійшов до вічності отець Іван Ковалець, парох...
29 березня відбулося паломництво матерів Воїнів батальйону «Азов» до села Грушева та міста Дрогобича. Духовну подорож організували і...