Згадуємо сумні події Львівського псевдособору 1946 року, ліквідації Української Греко-Католицької Церкви та початку її мученицького свідчення віри у підпіллі

-
Post font size
+

𝟴-𝟭𝟬 березня 𝟭𝟵𝟰𝟲 р. на так званому «Львівському соборі», організованому НКДБ у співпраці з уже православними членами «Ініціативної групи» та російської Православної Церкви, 216 делегатів одноголосно ухвалили рішення відкинути постанови Берестейського собору 1596 р., ліквідувати унію, відірватись від Ватикану і повернутись до православної віри і РПЦ.

▪️ Цей «собор» від початку до кінця був справжнісіньким фарсом, а тому акт «возз’єднання» як з погляду церковного права, так і з погляду державного законодавства не мав ніякої юридичної сили. Незважаючи на це, Галицька митрополія вважалась офіційно ліквідованою, а її парафії та вірні були передані під опіку РПЦ.

▪️ Греко-Католицька Церква завжди осуджувала цей насильний і незаконний акт і проповідувала всім людям доброї волі про страждання своєї Церкви на рідних землях. Хоч довгі десятиріччя вона була змушена провести в катакомбах, УГКЦ не зламалася і не вмерла, а вийшла з довголітнього переслідування ще більше загартована і скріплена у вірі й любові до Бога і свого народу.

▪️ Що ж до наукових оцінок Львівського собору 1946 року та прийнятих на ньому рішень, то у церковних колах, що зберегли вірність унії, і в наукових дослідженнях, сам він, та прийняті на ньому постанови вважають нелегітимними й неканонічними. Цих підходів дотримується і більшість сучасників церковних та світських дослідників історії УГКЦ. Суть їхньої позиції зводиться до наступного.

Тогочасний собор у проведеному вигляді юридично не спроможний був вирішувати питання про возз’єднання церков. Зібрання, іменоване як собор Української Греко-Католицької церкви, відбулося без участі жодного з її єпископів, які перебували в тюрмах і на засланні. Це автоматично робило його неканонічним, а прийняті у такому випадку рішення були незаконними, оскільки грубо порушували встановлені Вселенськими соборами церковні закони. Тож ні одне із рішень Львівського собору за церковними канонами не можна вважати легітимним.

По-друге, Гавриїл Костельник був призначений главою УГКЦ із правами її митрополита не Ватиканом, тобто церковною владою, а рішенням радянського режиму, який, згідно з положеннями тогочасної конституції про відділення церкви від держави, не мав на це законних прав.

Крім того, делегати собору не обиралися за канонічним правом, отже не могли юридично і канонічно представляти увесь загал кліру і вірних.

У відповідності з церковними законами, російська Православна Церква як помісна не мала права втручатися у внутрішні справи іншої помісної церкви, тим більше Греко-Католицької, підпорядкованої Ватикану.

Таким чином, радянська влада, яка за допомогою репресивних органів і РПЦ ліквідувала Греко-Католицьку Церкву на теренах України і офіційно скріпила цю акцію Львівським псевдособором 1946 р., брутально порушила елементарне право людини на віросповідання, визнане у всьому світі, навіть в інших тоталітарних державах.

Собор 1946 року був скликаний проти всіх і всяких правил Католицької Церкви. Львівський собор 1946 року ставив собі за мету ліквідувати Греко-Католицьку Церкву і через це не може зватися греко-католицьким, а є незаконним.

▪️ Зрештою, у 1990 році в розпал процесів легалізації УГКЦ, 23 січня у Львові відбувся церковний собор УГКЦ, на якому його учасники одностайно підтримали постанову, де вказувалося:

«Відкинути і визнати неіснуючим т. зв. Львівський собор 1946 року, згідно з яким Українська Греко-Католицька Церква нібито самоліквідувалась і переходила в лоно російської Православної Церкви».

▪️ Основними підставами такого рішення для учасників собору 1990 року було визнано наступні положення: «Всі рішення і постанови т. зв. собору були і є недійсними і не зобов’язуючими для Української Греко-Католицької Церкви як такі, що творилися силою репресій уряду СРСР при безпосередній активній участі вищого духовенства російської Православної Церкви і у відсутності ієрархії Української Греко-Католицької Церкви».

▪️ Той т. зв. собор був неканонічним і юридично не правосильним і, як суто політичний, ніколи не був визнаний Римськими Архієреями і Вселенською Католицькою Церквою.

На думку Блаженнішого Святослава, Предстоятеля УГКЦ, ми повинні пам’ятати трагічні сторінки нашої історії, «… в ім’я примирення, в ім’я примирення з нашими православними братами, в ім’я лікування ран, в ім’я запобігання, щоб такі ганебні вчинки з боку будь-якої держави щодо Церкви ніколи більше не повторилися».

А на переконання Високопреосвященного Ігоря, Митрополита Львівського, «саме пам’ять і молитва є головними середниками того, що у майбутньому такого не станеться. Перед нами ж стоїть завдання, щоб у теперішні часи, які є не менш тяжкими, цю віру не тільки зберегти, але примножити та передати тим, які прийдуть після нас».

Джерело: Архикатедральний Собор святого Юра

Останні новини

Архиєпископ і Митрополит Львівський Ігор звершив Архиєрейську Літургію в Львівській Духовній Семінарії Святого Духа під час з'їзду спільноти...
У суботу тижня розслабленого, 17 травня 2025 року, у селі Виннички владика Володимир очолив Божественну Літургію, після якої...
Зустрічаючись із дипломатичним корпусом, акредитованим при Святому Престолі, Папа Лев XIV поділився роздумами про суспільну важливість миру, справедливості...
15 травня 2025 відбувся вже 15-ий, ювілейний, науково-практичний літургійний круглий стіл. Традиційно, роботу заходу очолив Митрополит і Архиєпископ...
На одній із перших приватних аудієнцій свого понтифікату новобраний Папа Лев XIV прийняв Блаженнішого Святослава, Отця і Главу...