Неділя святих Отців, Ді 20,16-18,28-36. Ів 17,1-13 (о. д-р Турконяк Р.) Собор святого Юрія 28.05.2023.
Вчора ввечері, коли ми молилися вечірню у нашому соборі, читці читали уривок з книги Буття. Так приписано, бо сьогодні згадуємо отців першого Нікейського собору, який відбувся у 325 році. У представлених читаннях розповідалося про війну царів в соляній долині. Вони воювали між собою: чотири царі проти п’ятьох. Цар Содомів, Гоморри, Адами проти царів Еламу, царя Тарґала, Амарфала, інших. Написано: «Втік же цар Содомів і цар Гоморри… Взяли ж і Лота сина брата Аврама і його майно і відійшли…» (Бут 14,10;12). Цю історію сповістили Аврамові, що у полон взято його брата Лота. Аврам зібрав 318 вояків та пігнався визволяти Лота й тих, хто був з ним. Вночі Аврам напав на ворогів: «І повернув кожного содомського коня і повернув Лота свого брата і його маєток, і жінок, і нарід» (Бут 14,16).
Про які особливі деталі йдеться у розповіді книги Буття та як їх порівнювати із зібранням отців Нікейського собору? Дуже прості речі: в книзі Буття описано, як 318 вояків Аврама визволили його брата Лота з полону; а на засіданнях Нікейського собору – 318 Отців Церкви проголосили «Символ Віри», зокрема, віру в Пресвяту Трійцю, Отця і Сина, і Святого Духа. Осудили «аріанство», яке не вважало Ісуса Христа рівним Богу Отцю, усунули розбіжності та розкол у християнстві. Це був перший Вселенський церковний собор, що почався 19 червня 325 року в місті Нікея (сьогодні місто Ізник у Туреччині). Архієпископ Александрійський Олександр старався спершу лагідністю напоумити священика Арія, який тримався негідного вчення. Імператор Костянтин, щоб покласти край безладам, які виникли в Церкві, скликав усіх тодішніх християнських єпископів для вирішення суперечливих питань. Це – коротка довідка про сьогоднішню церковну пам’ятку, а більше можна прочитати в інтернеті, набираючи: Нікейський собор. Для нас із почутих історій важно це, що 318 вояків Аврама перемогли ворогів, які пограбували і взяли в полон його брата, Лота. Визволили та оборонили людей і майно, встановили справедливість. А на соборі, 318 єпископів оборонили правду святої віри, яку намагався підважити своїм вченням священик Арій, що відкидав Божественність Сина Божого – Ісуса Христа. Арій уважав, що Ісус Христос не є Богом, лише, творінням Бога. Христос не єдиносущний Богу-Отцю. Отці собору відкинули неправдиві вчення Арія, проголосили «Символ віри» й встановили: «… І в єдиного Господа Ісуса Христа, Сина Божого, єдинородного, від Отця родженого перед всіма віками. Світло від Світла, Бога істинного від Бога істинного…» Як у випадку Старого Завіту, Аврам встановив справедливість 318-ма вояками, так у випадку боротьби з аріанством, правду явно оборонили 318 єпископів!
Уривок євангельського тексту від святого Івана, підтверджує божественність Ісуса Христа, який молиться до свого Отця Небесного, називаючи його Батьком! Спаситель говорить, що він виконав справу Бога, тобто, сповнив його волю на землі, щоб люди пізнали єдиного правдивого Бога. Ісус молився до Небесного Батька за своїх учнів, яких ось-ось мав залишити, віддаючи своє життя за спасіння світу. Послухаймо глибоких слів признання: «… я ж іду до тебе. Батьку святий, збережи їх у твоє ім’я, яке ти мені дав, – щоб були одне, як і ми» (Ів 17,11).
За перекладом отця доктора Рафаїла Турконяка, найвизначнішої особи у нашій Церкві, як перекладача Святого Писання, вживаю слова Батько замість Отець. Що відноситься до перекладів Святого Писання, здогадуюся, що не вчиню помилки коли скажу, що у нашому народі не бачу рівних отцеві докторові Рафаїлові. А отець Рафаїл стверджує, що Ісус Христос звертався до свого Небесного Отця (Батька) словами «Батеньку, Татусю». Кажу для того, бо нам усім теж слід це знати.
В діалозі Ісуса Христа та учня Пилипа, апостол звертався: «… Господи, покажи нам Батька – і цього нам вистачить (Ів 14,8) … Ісус: Хто мене бачив, той і Батька побачив… (Ів 14,9). Вірте мені, що я в Батькові, а Батько в мені…» (Ів 14,11). Ісус ствердив, що він – рівний Батькові, що Бог – Один, а Особи Божі – Три: Батько, Син і Святий Дух! Ми у це віримо й не маємо жодного сумніву!
Хай пресвята Богородиця, наша Небесна Мати, виблагає нам дарів Святого Духа, щоб ми утверджувалися у вірі Пресвятої Трійці!