Різноманіття людей та голосів, відкритість до кожного та нестримне бажання розвиватися і йти вперед. Такими словами можна описати «Ряснянський молодий хор» з парафії Пресвятої Євхаристії, що в Рясне-2. Натхненні, енергійні, завзяті – саме про них наша сьогоднішня розповідь.
Детальніше про історію колективу, його розвиток, репертуар і досягнення нам розповість диригент хору Роман Рибак.
— Пане Романе, розкажіть, коли та як заснували хор?
— Історія будь-якого колективу складається із багатьох маленьких та великих пазлів, а також потребує безлічі сил та часу, тому важливо знати хто і коли заснував колектив. Церковний хор парафії Пресвятої Євхаристії був заснований ще у 2001 році пані Наталією Кончак. Тоді він налічував до 20 людей різного віку. З плином часу змінилося багато: деякі учасники відійшли, приєдналися нові люди.
Зараз наш колектив називається «Ряснянський молодий хор». «Молодий» у цьому розумінні означає не віковий ценз учасників, а відкритість до нового й велику кількість нових людей у ньому.
— Розкажіть більше про ваших хористів. Хто ці люди, чи є серед них музиканти?
— Наш хор налічує 35 учасників. Більшість хористів – молоді люди до 20 років, зазвичай школярі та студенти із парафіяльної спільноти «Рясні плоди». Окрім них, важливу частину колективу становлять дорослі. Більшість учасників не мають музичної освіти, але є кілька людей, які відвідують музичну школу, також є дівчата з вищою музичною освітою.
— У чому особливість вашого колективу, зважаючи на таке різноманіття учасників?
— Таке різноманіття людей привносить різноманіття тембрів: дитячого, підліткового й зрештою дорослого, що з одного боку створює своє унікальне звучання, а з іншого – вимагає ретельнішого підходу до строю хору, добору репертуару і його виконання . Велику увагу наш хор приділяє репетиціям та розспівці перед Літургією. Гадаю, що це дуже важлива практика, зважаючи на ранній підйом, коли голосовий апарат ще достатньо не прокинувся. А також велику увагу звертаємо на підтримку цілісності виконання творів, коли пісні не служать розспівками, а виконуються повноцінно.
— Як відбуваються репетиції? Чи за роки роботи виробили власні правила?
— Праця з людьми для молодого диригента – це завжди точка росту як професіонала. До репетицій хору залучений весь склад, що вимагає відповідного підходу у роботі з таким колективом. Тобто те, що цікаве дітям, не завжди буде приносити задоволення дорослим. Тому намагаюсь вибудовувати репетицію так, аби люди даремно не витрачали час та отримували відповідну сатисфакцію. Це велике щастя бачити людей, які отримують задоволення від церковного співу. Ми ж розуміємо, що загалом в країні низький рівень популярності хорового співу.
І це ще один виклик для диригента – підтримати й зберегти запал людини, яка прийшла співати в хор. У свій час мої музичні пошуки також почалися з церковного хору в початковій школі, тому, гадаю, в таких випадках диригенти неабияк сприяють у підвищенні музичної обізнаності.
— Розкажіть більше про ваш репертуар? Які твори виконуєте?
— Відверто кажучи, індивідуальна робота з таким колективом полягає також у складності вибору репертуару, тому кілька творів (Трисвяте, Мирна ектенія, пісні) я написав спеціально для «Ряснянського молодого хору». У них я врахував можливості хористів, особливо теситуру та гармонічну складність.
Наприклад дуже важливою подією для нас була Архиєрейська Літургія, де її змінні частини, враховуючи специфіку саме цього колективу, також написав я. Це було велике випробування для диригента і учасників, адже структура Літургії з єпископом є складною у виконанні навіть для досвідчених музикантів. Втім, спільні зусилля, репетиції та консультації настоятеля парафії о. Михайла Німака дали силу заспівати якісно і без помилок.
— Ви вкладаєте немало часу в цей колектив, а що вам він дає натомість? Чим надихає?
— Праця у різновіковому колективі – це справжній педагогічний виклик. Але думаю зі мною погодяться усі вчителі, що бачити усміхнені обличчя своїх учнів – це одна із найбільших мотивацій для професіонала. Усі учасники хору різні, в кожного свій характер, темперамент, на які потрібно зважати, підтримувати.
Працюючи з хором, варто звертати увагу на неточності у формуванні звуку, свого місця у гармонії, унісонів самих партій – все це велика командна робота, яка подекуди виходить за межі класичної музичної підготовки. У хор приходять люди з різним рівнем музикального слуху, що теж навчає диригента певній покорі, бо не завжди людина одразу може чисто проінтонувати мелодію, тут треба дати час. Але важливо у жодному разі не відмовляти в участі в колективі.
— Чому саме до вашого хору має приєднатися наш читач і що для цього потрібно зробити?
— У нашому колективі люди ще вчаться вдосконалювати свій слух і голос. Ми нікого не відкидаємо й радо готові навчити, підтримати й допомогти, тому запрошуємо всіх охочих. Тут ви знайдете хорошу музичну базу та дружній колектив. Ми приймаємо від школярів і до людей поважного віку. А навіть, якщо ви не дуже впевнені в своїх музичних можливостях, то я, як диригент, завжди підтримаю ваші починання!
Тож для участі у нашому колективі напишіть отцю настоятелю парафії Пресвятої Євхаристії о. Михайлу Німаку +380 67 766 90 54 або диригенту хору Роману Рибаку +380673919060. І вже невдовзі ви зможете творити музику разом з нами, супроводжувати співом Літургії, а головне – своєю працею і талантом служити Богу!
Автор: Наталія Бельзецька