Гл 4,28-5,10;
Мр 6,54-7,8.
Святий апостол Марко описав подію, що сталася після помноження хліба Ісусом Христом, що ним наситилося кілька тисяч народу. Людям подобалося таке чудо, бо наїлися смачного хліба – і вони радо перебували біля Нього задля таких акцій, спостерігаючи різні чудесні оздоровлення. Мабуть, менше уваги приділяли Його навчанню? Апостоли прибули човном на інший берег, до них, йдучи по воді, долучився Ісус, якого люди відразу пізнали на березі. Учні не спали всю ніч, не відпочили, а люди негайно вітали Ісуса хворими на майданах, яких Він оздоровляв, навіть коли дотикалися Його одежі. В духовному житті дуже важливо й необхідно жити, торкаючись Христа, щоби бути здоровими. Народ, що приносив хворих калік та інших, бачив фізичні чи тілесні оздоровлення, не спостерігаючи духовного зцілення. Сам євангелист написав, що ні зібраний народ, ані апостоли не усвідомили глибшого змісту помноження хліба: «Бо не розуміли чуда з хлібами – серце їхнє було нечуйне» (Мр 6,52). Слід відважно торкатися серцем Бога, наближатися до Нього, просити Його, щоб дав нам нове серце, вклав новий дух у наше нутро, аби розуміти й радо виконувати Його установи (пор. Єз 36,26-27).
Сьогодні стартуєте чи продовжуєте заняття про духовне життя, духовний провід, що дуже потрібне кожній особі – і посвяченій Богу в спеціальний спосіб, і мирянам, які мають теж велике завдання не лише спасатися, але й освячуватися в цьому непевному світі. Спаситель ходив поміж людей, оздоровляв їх, бувало, що не запитував їх про віру в Бога, бо не виявляли такої, – а людові було байдуже, лиш би наїлися та були зцілені. Люди не застановлялися глибше, не переконувалися, що Ісус – Бог, який прийшов від Отця спасти увесь рід людський.
І знову сталися нові випробовування, бо фарисеї та книжники наполягали на зовнішніх практиках миття рук, кроплення водою, миття глечиків, дотримання інших передань тощо, а Ісус вказував на Божі Заповіді, які вони занедбали. Ті вчені поставили на перше місце свої, людські вчення та передання, уникаючи або занедбуючи те, чого вимагає Господь. Христос спростовує неправосильні вчення фарисеїв, вказуючи на волю Бога, Його заповіді, серце людини, її сумління – це вони виступають за критерії добра або зла. Ісус не заперечує, що слід мити руки перед їдою, але такі обряди не впливають на спасіння людини або її освячення! Добре вимиті руки з милом не чинять чистішою людську душу перед Богом. Натомість, вчинена милостиня, виконане діло милосердя з любові до Бога, покаяння за гріхи тощо дозволяють Господеві вносити позитивні зміни в людське серце. Треба у першу чергу чинити волю Бога та виконувати Його заповіді, а тоді уже приймати й добрі зовнішні звичаї. Ісус звернувся до пророцтва Ісаї й наголосив, щоби Бога почитати найперше серцем, сумлінням, а потім устами й різними гідними звичаями. І святий апостол Павло, пишучи до галатів, наголосив, що обрізання не оправдає людину, коли вона не зуміє виконувати Божі Заповіді, лише «віра, чинна любов’ю», оправдуватиме людину.
Хай добрий Господь благословить вам духовний труд, щоб зуміти ще більше дозволити Богові змінювати наше серце, нашу волю та в цілому духовне життя на краще! Пресвята Богородице, опікуйся цими добрими Твоїми дітьми!
+ Ігор
Митрополит Львівський
4 жовтня 2021 р. Б., Брюховичі