Статті

  • 04/04/2016 ugcc.lviv.ua
  • Що ми знаємо про чесноту тверезості?
  • В ситуації радикальної загрози існуванню людства, якою є зловживання алкоголем, та сам алкоголізм, чеснота тверезості є однією із основних людських цінностей, а одночасно одна з основних богословських чеснот. Брак тверезості не лише унеможливлює відповідальне ставлення до життя та реалізацію християнського покликання, це унеможливлює збереження і охорону будь-яких інших чеснот. Під чеснотою тверезості розуміємо повне утримання від алкоголю, або вживання в символічних кількостях. Пояснюючи біблійні вислови на тематику тверезості і вживання алкоголю, слід пам’ятати що Святе Письмо не знало високо процентних алкогольних напоїв. Зазвичай вино вживали разом з водою, а відтак відбувалась певна градація вина. Після сильнішого подавалось слабше вино, щоб не допустити до оп’яніння. Тому чеснота тверезості, не виключає поміркованого вживання. «Вино для людей - життєвий напій, коли то його помірковано п'ють. Гіркота для душі - вино, пите занадто, та ще й із пристрастю і з суперечкою. (Сир. 30, 27-29)» «Зважайте на самих себе, щоб часом серця ваші не обтяжилися обжирством, пияцтвом (Лк. 21,34)»
     
    Святе Письмо не трактує вино як річ злу саму в собі але закликає до стриманості і пильності.
     
    Схожі слова говорить св.. Йоан Золотоустий: «Не вино а пияцтво - погана справа. Воно може притупити почуття і затьмарити розум. Тож будемо втримуватися від пияцтва; не кажу: будемо утримуватися від вина, але: будемо утримуватись від пияцтва; не від вина походить пияцтво, - бо вино є творіння Боже, а творіння Боже не заподіює нічого поганого, - але порочна воля викликає пияцтво."(Проповідь про вино і пияцтво)
     
    Проте, існують ситуації, в яких тверезість означає абсолютну стриманість. Так є в випадку щодо дітей та молоді. У час, коли молода особа розвивається, кожне сягання за чаркою з спиртним є завданням кривди самому собі. Така поведінка перешкоджає нормальному психофізичному розвитку, і водночас веде до швидкого узалежнення від алкоголю.
     
    Чеснота тверезості відносно дітей та молоді означає цілковиту стриманість від вживання алкоголю принаймні до 18-ти років життя. Абстиненція є однак моральним обов’язком також для певного кола дорослих осіб та життєвих ситуацій. По перше, цілковита стриманість, до кінця життя, зобов’язує алкозалежних осіб. Це єдиний спосіб, щоб вони не зловживали алкоголем. В особливий спосіб абстиненція стосується вагітних жінок, водіїв в часі праці, всіх груп працівників на їх місцях праці, осіб, які склали присягу стриманості та тих, для кого навіть символічне вживання алкоголю було б шкідливе для здоров’я.
     
    Поза згаданими випадками, повна абстиненція від алкоголю, не являється обов’язковою формою чесноти тверезості з сторони дорослих осіб. Натомість  це дуже цінний дар, певної людини для себе і для інших людей. Особливо цінним і потрібним є цей дар для вихователів. До дару абстиненції запрошені педагоги, батьки, священики, Богопосвячені особи.
     
    Надзвичайно цінним є дар абстиненції з сторони близьких та рідних узалежненої особи, почавши від чоловіка чи дружини.  Слід підкреслити, що дар абстиненції є в повні зрілим тоді, коли виплаває з любові до людей, а не з ненависті до алкоголю. У цьому контексті можна сказати що вживання алкоголю у символічній кількості є звичайним шляхом християнської чесноти тверезості.
     
    Дар абстиненції з сторони дорослих це пророчий шлях, це свідчення. Це дорога виняткової турботи про тверезість власну та інших. Це дуже потрібна дорога.
     
    У Богословському вимірі, чеснота тверезості є чимось більшим аніж стриманість від алкоголю, чи не надуживання ним. Це не лише тверезість у фізичному, матеріальному сенсі. Це також тверезість у сенсі інтелектуальному і духовному. Можна взагалі не вживати алкоголю, а мати деструктивне мислення і неправильну духовність. По суті тверезою є та людина, яка стежить за правильністю цілісністю і второпністю свого мислення. «Тому, підперезавши стан вашого ума, тверезі…», (1Пет. 1,13). Твереза людина це та, яка чуває над цілим своїм життям, над благородністю і святістю свого серця та своїх вчинків. «Ми ж, які належимо дневі, будьмо тверезі, надягнувши броню віри та любови й шолом надії на спасіння (1 Сол. 5,8)»
     
    Добре організована та ефективна праця на ниві тверезості вимагає випрацювання точної поглибленої концепції душпастирства тверезості. Найпоширенішою помилкою в цій царині є ототожнення душпастирства тверезості з душпастирством алкоголіків. Такий стан справ провадить до дуже завуженої концепції душпастирства тверезості, і передбачає що в тому середовищі де не маємо справи з узалежненими людьми, душпастирство тверезості є непотрібне.
     
    Тим часом, душпастирство алкозалежних є лиш одним із вимірів душпастирства тверезості. Ясна річ що це є важливо, тому що узалежнені та їхні найближчі переживають певну драму, а до таких людей і середовищ Христос посилає священиків в першу чергу.
     
    .Душпастирство тверезості, це турбота за поширення і збереження чесноти тверезості всіма вірними. Також це є діяльність, яка зараховується до загального душпастирства, актуального у всі часи і в кожному середовищі, являючись водночас обов’язком кожного священика.
     
    Натомість у душпастирстві узалежнених, пастирська опіка скерована безпосередньо до людей узалежнених і водночас до їх співзалежних родичів. Ця опіка вимагає спеціальних знань, особливо з області психології, і водночас терапії узалежнення і співузалежнення. З цієї причини душпастирство тверезості є залічене до спеціального душпастирства і вимагає додаткової спеціальної освіти душпастирів.
     
    о. Марек  Дзівіскі
     
    Переклав з польської о. Тарас Гадомський

Фотогалерея та медіа

Львів.Собор св.Юра

Актуально


Календар Пасторального планування Львівської Архиєпархії УГКЦ на березнь 2017 року.

Галерея

Previous
  • Свято блаженної Йосафати у сестер служебниць

  • Пастирський візит Митрополита Львівського до с. Лисиничі

  • Понад 200 осіб взяли участь у літньому таборі для сімей в Моршині

  • Чин поставлення у диякони піддиякона Володимира Пендзея (22.08.2015)

  • Відбулася зустріч катехитів Львівської архиєпархії та вчителів християнської етики загальноосвітніх шкіл м. Львова

  • Молитовний початок літа у Львівській Архиєпархії (проща до Перемишлян)

  • Ієромонах Володимир Груца

  • Митрополит Львівський очолив молитовний відпуст у смт. Підкамінь

  • Високопреосвященний Архиєпископ і Митрополит Львівський, владика Ігор

  • Митрополит Львівський очолив Божественну Літургію з нагоди святкувань 20-річчя навчально-реабілітаційного центру «Джерело»

  • У Львові прощались із Новітнім Героєм України – Олександром Дерешом

  • У Наварії перебувають мощі блаженної матері Терези

  • заупокійна Літургія в роковини відходу до вічності владики Юліяна (Вороновського)

  • Молитовна мандрівка Святоюрської молоді храмами Львова

  • Владика Ігор відвідав з пастирським візитом парафію Різдва святого Івана Хрестителя, що у с. Поруби Немирівського протопресвітеріату.

  • У празник Богоявлення ГНІХ Божественна Літургія у храмі св. Архистратига Михаїла (м. Львів, вул. Винниченка, 22)

  • Пастирський візит у с. Грушів (18.10.2015)

  • У м. Львові Митрополит Ігор здійснив благословення новозбудованого храму (24.01.2016)

  • Духовенстово та вірні Львівської архиєпархії здійснили прощу до родинного села Митрополита Андрея

  • У Львівській міськраді презентували міжконфесійний інтернет-ресурс «Духовна велич Львова»

  • Планова зустріч владики Володимира із духовенством Пустомитівського деканату (28.11.2016)

  • У престольний празник Владика Володимир відвідав парафію свв. Кирила і Методія (24.05.2016)

Next

Божественна літургія

  • Район
  • Час літургії

Наші друзі