Проповіді і промови

Архиєпископ і Митрополит Львівський Високопреосвященніший владика ІГОР

    • 21/03/2016 лово Митрополита Львівського на Першу Неділю Великого посту
    • Переглянути усі статті

      Слово Митрополита Львівського на Першу Неділю Великого посту

       
      Євр 11,24-26,32-12,2. Ів 1,43-51
       
       
      За нами тиждень Великого посту. Дуже дякую тим особам, хто мав час і міг прийти до церкви минулого тижня молитися увечері канон Андрія Критського, кланятися молитовно Богові! Чудові слова молитви переживали вірні, прислухаючись до співаного глибокого тексту! Під час посту важливо знайти час, щоб посвятити його на молитву, читання Святого Писання та виконання різних добрих діл. Добре було б зробити постанову, щоб кожного дня прочитати, бодай, одну главу із Святого Писання. Кожна людина, а особливо, особи поважнішого віку відчувають свою незмінну душу в тілі від дитинства до сьогодні й тіло житиме з нею, аж поки вона не відійде до вічності. Неправда, як дехто пробує стверджувати, що в людину в різний вік вступає інша душа, бо Господь створив єдину душу під час зачаття у лоні матері, яка оживлює те тіло, яке Бог її призначив. Тому, важливо дбати про гідний стан нашої душі, бо вона безсмертна й у вічності буде щаслива або ні. А вічне щастя залежить від життя кожної людини, тому що життя на землі визначає стан душі у вічності.
       
      Ця неділя називається неділею православ’я, також, згадуємо про історію іконоборства, бо таке мало місце у Церкві. Слово «православ’я», означає правдиву віру та правдиве прославлення Бога, на відміну від «правовір’я», що означає, лише, правдиву віру. І тут розуміємо різницю між цими двома словами, якими часто маніпулюють певні особи. Вслухаймося в те, що багато людей вірять правдиво (правовірні), але багато з таких живуть невідповідно й таким життям не можуть правдиво славити Господа. Слово православний означає необхідність жити чесно й згідно Божих Заповідей, бо, тоді лише, можна правдиво славити Бога. З іншого боку, не завжди й ті, хто називають себе православними, відповідають значенню цього слова, через негідне життя. Тому, слово «православний» більш відповідає правді, як слово «правовірний», бо славити Бога означає практичність, а «правовірний», більш теоретичне слово. Добре вірити - не означає, гідно славити. Хто вірить в Бога - не завжди його славить своїм життям, а хто славить Господа – завжди вірить. Хоч особа вірить, Господь не прийме слави, коли її життя негідне, а, коли  Бог приймає славу, це означає, у людини все в порядку з вірою та належним християнським життям! Зрештою, злий дух знає про існування Бога, він того добре свідомий, але ніколи не прославляє Господа.
       
      Інший пункт цієї неділі – це іконоборство. Був час у Церкві, коли певні особи виступали проти писаних святих ікон. Боротьбу проти святих ікон розпочав візантійський цісар Лев III-тій Ісаврій (717-741). Його підтримували два єпископи з Малої Азії, що уважали це за ідолопоклонство. Така завзята, болюча й кривава боротьба проти ікон тривала з переривами, майже, сто років. Але пошана до ікон затріумфувала, люди, що воювали проти них відійшли до вічності, їхні місця зайняли інші й усе стало на свої місця. Нам відомо, що ікони - видимі символи первообразу, а ми поклоняємося й молимося не до цих символів, а до осіб, які скриваються за цими символами, за іконами. Церква знайшла світлих мужів, які боронили віри та шанобливе ставлення до ікон. Патріарх Методій I-ий, якби приготував «Чин Православ’я», у якому визнавалася правдива віра та  прилюдне шанування святих ікон: Ісуса Христа, Богородиці, святих й ангелів (див. «Пізнай свій обряд» о. Ю. Катрій ЧСВВ, «Неділя Православ’я»). Цікаво, чим керувалися ті особи, що так жорстоко поборювали гідне відношення до ікон? Мабуть, не ганьбили світлин чи портретів батьків, попередників цісарів, інших знатних осіб…? Розуміли, що на портретах чи світлинах міститься зовнішній вигляд, хоч особи вже у вічності й тут нічого дивного, коли шанується особу, яка втаємничена за світлиною чи іконою. А, от, ікон не приймали, воювали і програли своїм немудрим вченням та поглядом. Багато з ікон мають цілющу силу, яку надає Господь, зцілюють людей від хвороб тілесних й приносять користь духовного навернення, покаяння та любові Бога. Вірні щиро прикладаються до ікон, цілують їх та сердечно моляться перед ними, вбачають при тому Спасителя, пресвяту Богородицю, святих й ангелів. Коли ж ми візьмемо у руки Святе Писання, зрозуміємо, що сам Небесний Отець велів Мойсеєві: «Виготуєш двох золотих херувимів, кутим поробленням зробиш їх, по обох кінцях віка зробиш їх» (Вих 25,18). І цар Соломон: «У всесвятому зробив він двох херувимів з оливкового дерева, по 10 ліктів заввишки… А по всіх стінах храму навкруги вирізьбив подоби херувимів…» (1Цар 6,23;29). Отже, у Старому Заповіті вшановували ангелів, які були різьблені з дерева, а вони невидимі духи й про це розпорядився сам Господь. Інша річ, коли хтось кланяється образу чи статуї як особі, уважає, що зображення на дереві чи полотні допоможе, тоді заходить велика помилка. Цілющу та духовну силу за посередництвом святих завжди дає Господь. Він приймає те, що люди моляться до святих, благають їх у потребах, а вони в свою чергу заносять ці моління до Господа. Тому молитися до ікон чи статуй, які відображають святих угодників – годиться, це – похвальна річ!
       
      Ще кілька слів про апостола Филипа та богоугодного Натанаїла, які зустрілися з Ісусом Христом. Спаситель позвав Андрія, щоб він йшов за ним. Не відомо, що він думав про ці слова, не відкинув їх, але відчув у душі лагідний неспокій, бо, побачивши Натанаїла, сказав йому про Ісуса, як того, «про кого Мойсей у законі писав і пророки». Значить, він думав про Христа, його слова запали йому глибоко в душу. А Натанаїл мало вірив, щоб із забутого  Назарету, з неосвічених людей міг би вийти пророк? Але Господь не керується людськими судами та мислями, бо він з каміння може розбудити дітей Авраама (пор. Мт 3,9). Коли Натанаїл став перед обличчям Ісуса та почув його голос про себе, дуже здивувався. Христос сказав, що він бачив його під смоківницею, а той відповів: «… Учителю, ти - Син Божий, ти - цар Ізраїлів» (Ів 1,49). Наступила благородна переміна духа в цьому справжньому ізраїльтянинові. Спаситель пообіцяв Андрієві та Натанаїлові, що вони побачать ангелів Божих, які сходять на Чоловічого Сина. Син Божий побачив віру цих людей, їхній запал до служіння та охоту до чесного життя.
       
      Час Великого посту та слова Христові, також, спонукують усіх, щоб давати більше місця в душі для життя Бога. Необхідно звертали більшу увагу на духа, ніж на потреби тіла. Належить контролювати життя, не порівнювати його з тими, хто живе так, якби не було відповідальності за нього. Бог дав людині безсмертну душу, він пропонує усім вічне щастя не на цьому світі, а у вічності, тому треба глибше повірити у це і прикладати усіх зусиль, щоб його здобути. Хай Мати Божа береже нашу Україну, наш народ від лиха війни, корупції, розбрату й усякого гріховного засилля!
       
       
        + Ігор
      Митрополит Львівський, УГКЦ
       
       
      20 березня 2016 р. Б. Архикатедральний Собор Святого Юра, м. Львів

Львів.Собор св.Юра

Актуально


Щиро вітаю усіх вірних нашої Церкви з великим святом Воскресіння Христового! Дякую нашим священикам за їхнє добре служіння! Складаю подяку усім вірним нашої Церкви за глибокі старання приналежності до Христової Церкви!

Галерея

Previous
  • 1 березня 2015 р. Б. відбулася чергова зустріч «Руху християнських сімей»

  • Складання тимчасових обітів у монаршій обителі Згромадження сестер Місіонерок Найсвятішого Ізбавителя (м. Львів, вул. Лісна 19а).

  • Відбулися реколекції для дружин священиків

  • У Світлий тиждень учнівською молоддю були висаджені туї біля храму Богоявлення ГНІХ,

  • Виборча капітула Згромадження сестер Пресвятої родини

  • Відбулася Всеукраїнська проща до с. Страдч

  • 1 листопада 2015 року відбулася зустріч сімей, яку традиційно організовує Рух християнських сімей за активної підтримки Комісії у справах родини Львівської архиєпархії

  • ІІ Всеукраїнська проща духовенства УГКЦ

  • Курсанти Військового коледжу сержантського складу НАСВ побували у монастирі св. Онуфрія оо. Василіян (2.3.2017)

  • Робоча поїздка працівників Пасторального відділу Курії до м. Івано-Франківська

  • Владика Венендикт звершив пастирський візит до парафії с. Пикуловичі

  • Літургія Святого апостола Якова

  • У головному храмі Львівської митрополії відсвяткували престольний празник

  • Прем’єра Акафісту до Теребовлянської ікони Божої Матері

  • У Національній академії сухопутних військ вшанували жертв голодоморів (26.11.2016)

  • харитативна діяльність молодіжної спільноти «Християнська душа»

  • Владика Венедикт відвідав храм Святої Софії

Next

Божественна літургія

  • Район
  • Час літургії

Наші друзі